​​​​​​​K přestavbě železniční zastávky ve Velké Chuchli

4. 6. 2022

Na významnou koridorovou a příměstskou železniční trať se lepí smůla. Psal se rok 2005, kdy její zásadní modernizaci nesmyslně stopnul tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL), takže její modernizace začala až předloni, a to jen úsekem „Praha Smíchov mimo – nádraží Radotín včetně“. Že dnes, při podstatně vyšším železničním provozu, způsobuje zásadní modernizace podstatně větší komplikace, netřeba mluvit. Má ale i další problémy.

Zlí jazykové říkají, že příprava koridorizace tratě „Praha Smíchov mimo – Černošice včetně“ byla hodně komplikovaná. Ještě že železničáři mají velkou trpělivost a problémy brutálně nelámou, jak často činí dálničáři a rejdaři. Přes velikou trpělivost železničářů zde vznikly vážné, až těžko pochopitelné problémy.

Předně,spory o parametry koridorizace trati v Černošicích vedly k rozdělení stavby s tím, že úsek „Radotín (mimo) – Černošice Mokropsy (včetně) se zatím stavět nebude.

Radotínská radnice odmítla výstavbu zastávky s pracovní názvem „Radotín Jihozápad“. Nepotřebná? Nevejde se tam? Nechce se věřit…

Složitý je příběh železniční zastávky Praha Velká Chuchle. Je to už dávno, co jistí odpovědní (nešlo o dopravní odborníky) rozhodli, že se zastávka nepostaví u závor na hlavní dopravní velkochuchelské křižovatce, ale o 300 metrů vedle u dostihového závodiště. Dostihy jsou ale jen občas, účastníci i diváci na ně obvykle přijíždí auty, zato občané Velké Chuchle, kteří by vlak rádi používali k dopravě nejednou i denně,ale při takovém umístění vlakové zastávky to mají k vlaku zbytečně daleko a tudíž ho často nepoužívají.

Současná koridorizace trati měla onu zastávku přiblížit k možným cestujícím. Povedlo se to ve směru Praha Smíchov. Přiblížení zastávky ve směru Radotín je jen částečné, Dříve šlo o ostrovní nástupiště, nyní nová nástupiště vyrůstají při krajních kolejích tamní nově čtyřkolejné tratě.

S tou čtyřkolejkou bych to nepřeháněl. Mluvit o čtyřkolejce dlouhé jen asi dva kilometry (mezi Velkou Chuchlí a nádražím Radotín), považuji za velice odvážné.

Radnice ve Velké Chuchli se nebyla s to shodnout, zda zjevně neúnosný úrovňový železniční přejezd přes hlavní tamní silnici má nahradit silniční podjezd (s rizikem občasné záplavy při vysokých vodních stavech v Berounce) nebo nadjezd (pohledově jako pěst na oko). Stavba koridoru zde začala, aniž by v této důležité věci bylo rozhodnuto. Vrabci si cvrlikají, že tato skutečnost stavbu poněkud prodraží.

 

Autor: 
Ing. Jan Zeman, CSc., Praha   
Zdroj: 
ZO KSČM Praha 13