První elektrobus v Praze

25. 1. 2022

V poměrně obsáhlé zprávě nám Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) oznamuje, že do pravidelného provozu zařazuje první elektrobus, a to dvoupólový bateriový elektrobus Škoda E’CITY 36BB z dílny skupiny Škoda Transportation střední velikosti.

Máme jásat? Maximálně v intencích Haškovy Strany mírného pokroku v mezích zákona. Zpráva podrobně popisuje, jak v DPP zkoušeli celou řadu typů elektrobusů už od roku 2010. Žádný se ale neosvědčil, prý až tento. Musela to být pořádná fuška. Do konce února se má stav elektrobusů v DPP rozrůst na 13 kusů, během následujících let má přibýt dalších 100 elektrobusů. Velkou část pořizovacích nákladů na elektrobusy včetně nezbytné infrastruktury má uhradit Operační program Praha – pól růstu Evropské unie. Jinak by do toho DPP, resp. hlavní město, zřejmě nešly.

Elektrobus má v Praze zlepšit životní prostředí, jednak tichým, jednak bezemisním provozem. To je jistě pravda. Není ale pravda tvrzení DPP, že elektrobusy přispějí ke zlepšení stability klimatu. Samy sice žádný oxid uhličitý nevypouští, ale trakční elektřina nutná k jejich provozu se musí někde vyrobit. V konkrétních podmínkách ČR je výroba elektřiny dosti náročná na emise oxidu uhličitého. Zamýšlená elektrizace dopravy v ČR znamená za stávajícího elektroenergetického mixu Česka mírné zvyšování emisí oxidu uhličitého.

V zavádění elektrobusů Praha hrubě kulhá i za Varšavou, jejíž dopravní podnik provozuje již nějaký ten rok elektrobusy na celé řadě autobusových linek. To jen tak pro srovnání.  

Autor: 
Ing. Jan Zeman Csc.
Zdroj: 
ZO KSČM Praha 13