Tak jsme se dočetli, že vedení hlavního města Prahy (koalice Piráti, Praha Sobě a STAN) se rozhodlo zdražit jízdné v městské hromadné dopravě v Praze. Netroškaří, základní předplatní jízdné chce zdražit až o 50 %! Chce také sáhnout na bezplatné jízdné, zejména pro důchodce nad 65 věku či studenty, zavedené předchozím vedením hlavního města za podpory KSČM.
Není to tak dávno, co zastupitelstvo hlavního města Prahy navštívili bojovníci za ochranu stability klimatu. Byla to srdceryvná scéna, kdy si tito převážně mladí aktivisté lehli na zem co by mrtví před předsednické stoly, jejich mluvčí po té žádal rázná opatření ke snížení emisí skleníkových plynů v Praze, vedení hlavního města naslibovalo hory doly včetně mnoha věcí, které nemůže ovlivnit, načež se aktivisté zvedli a spokojeně odešli. Nyní nejen jim plive vedení hlavního města do tváří.
Jak je známo, hlavním znečišťovatelem ovzduší v Praze je silniční doprava, kterou lze tlumit zejména kvalitní levnou veřejnou dopravou, v Praze zejména městskou hromadnou dopravou a dopravou železniční. Také na emisích skleníkových plynů v Praze má silniční a letecká doprava vysoký podíl, o nepřímých emisích skleníkových plynů při těžbě a zpracování ropy a zemního plynu nemluvě. Na měrné emise (na jednotku výkonů) skleníkových plynů je nejšetrnější metro, na druhém místě tramvaj, na třetím trolejbus (ten Praha neprovozuje), na čtvrtém elektrická trakce osobní železniční dopravy.
Metro se v Praze staví, ale dva úseky (Ládví – Letňany a Nádraží Veleslavín – Nemocnice Motol), prosazené před lety Pavlem Bémem z ODS, nemají a zřejmě nikdy nebudou mít dostatečné dopravní využití. Přitom tempo výstavby metra od roku 1990 je proti létům socialismu dlouhodobě nižší. Ještě více se snížilo tempo výstavby nových tramvajových tratí, navíc se nové tratě při ignoraci priorit. Současná priorita č. 1 – tramvajová trať na Slivenec s asi 3 500 obyvateli, nemá ani dopravní odůvodnění. Tzv. koncepce rozvoje tramvajových tratí, kterou před lety urazil zastupitelstvo i veřejnost tehdejší náměstek primátora pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD, je soupisem potřeb výstavby 35 tramvajových tratí bez hodnocení efektivnosti. Prostě, ke zdůvodnění stačí, že je tam napsána! Záměr stavět tramvaj na Slivenec ale byl sliveneckými vylobován již za primátora Béma a má se již letos postavit. Ignorace potřeby stavět chybějící železniční zastávky v Praze je dlouhodobá, neekonomická (na jízdy vlaků město přispívá, leč někteří cestující nemají možnost vlaků efektivně využít) a ostudná, stejně jako kulhající elektrizace tratí. Inu, dvacetileté zpoždění zásadní modernizace buštěhradská dráhy na Kladno s odbočkou na letiště je v první řadě dílo vedení Prahy 6 včele s již jmenovaným Bémem a jeho kolegou Chalupou z ODS, viz nechvalné heslo tehdejšího vedení Prahy 6 „Chceme metro, ne rychlodráhu!“ (na letiště v Ruzyni).
Protože dopravní kolapsy v dopravních špičkách jsou již od 90. let v Praze na denním pořádku a snížit je lze jen snížení rozsahu přepravy (politika EU, ČR i Prahy maximalizující přepravní toky jde ale směrem přesně opačným) nebo přesunem části motoristů z osobních aut na veřejnou osobní dopravu (dlouhodobé rozsáhlé povolování výstavby podzemních garáží v centru Prahy ale stimuluje opak), je rozhodnutí pražských radních i pořádná rána pražské dopravě. Prý není nad odbornost.
Pražští radní prý tím rozvíjí ekonomiku. Mají pravdu v tom, že i vynucený přesun cestujících na osobní auta zvyšuje hrubý domácí produkt, například v položce škody na veřejném zdraví, na životním prostředí a klimatu. Snižuje ale životní úroveň občanů.
Je pravda také, že věčně ucpané silnice si vyžebrávají své rozšíření a stavbu nových, aby se těm ucpaným ulevilo. Tato výstavba je ale mimořádně nákladná a také silně konfliktní. Takže, prosperita je možná, ale taková smrtící, což by se nemělo zamlčovat.
Že zdražování veřejné dopravy je asociální, snad netřeba připomínat. Přední evropská města zavádí z ekologických a sociálních důvodů městskou hromadnou dopravu zdarma, aktivističtí pražští radní ji chtějí drasticky zdražit. Že by cesta do Evropy?
Když před čtyřmi lety tehdejší koalice na hlavním městě ANO 2011, Trojkoalice a ČSSD s podporou KSČM prosadili podstatné snížení předplatných jízdenek v MHD včetně jízdného zdarma pro důchodce nad 65 let a studenty, byl negativní dopad na rozpočet hlavního města minimální – asi 157 miliónů Kč. Celkový rozpočet Prahy činí asi 80 mld. Kč. Snaha sanovat příjmy rozpočtu hlavního města zdražováním jízdného v pražské MHD tak nevychází ani rozpočtově. Způsobí ale rozsáhlé mnohostranné škody.
Pražští radní tvrdí, že rozpočtu hlavního města pouští žilou koronavirová krize. V tom mají jistě pravdu. Je podivné, že nevidí, že pouští žilou kdekomu, státnímu rozpočtu na prvním místě. Pouští žilou i krajům, jiným městům a obcím jež jsou mnohem chudší než hlavní město, pouští žilou i mnoha podnikům a mnoha občanům. Některé podniky kvůli koronavirové krizi i končí, další propouští.
Na rozdíl od Prahy ale kraje, ostatní města a obce vesměs nejsou zdaleka tak rozhazovačné. Na rozdíl od Prahy nedělají zdaleka tak idiotskou politiku sinofobie a rusofobie (tu v těsné spolupráci se starosty Prahy 6 (TOP 09), Prahy Řeporyjí (ODS) a ministrem zahraničí (ČSSD). Vyhánění bohatých a dobře platících čínských a ruských turistů má jisté negativní dopady i na rozpočet hlavního města. Nejde jen o koronavirovou krizi, jak nám vedení hlavního města nalhává.
Pak je tu samozřejmě tristní skutečnost, že na rozsáhlé rozhazování peněz daňových poplatníků, snad s výjimkou Brna jinde nepředstavitelné, ani stávající vedení hlavního města Prahy sahat nehodlá.