O co tedy jde? „Národní cena České republiky za společenskou odpovědnost“ je ocenění, které uděluje Ministerstvo průmyslu a obchodu subjektům z veřejné a soukromé sféry za správné chování v sociální, ekonomické a environmentální oblasti.
Nešlo si v posledním týdnu na třinácté městské části nevšimnout masivní reklamní akce naší radnice ohledně této soutěže. Reklama ve stanicích metra, na Facebooku a nakonec i velkoplošné billboardy. V ulicích Armády, Oistrachova, Jeremiášova nebo na Šostakovičově náměstí jsem na tyto billboardy narazil jen při jedné cestě autem do centra. Může jich tedy být mnohem víc, na důkladný průzkum nebyl již čas. Z čeho se však tato kampaň financuje? Mluvím tady už o kampani právě pro množství kanálů, kterými toto sdělení putuje. Kromě měsíčníku STOP a televizního kanálu TV13, kde se takové oznámení dá očekávat, však i pomocí Youtube, billboardů, reklamy ve stanicích metra či placených příspěvků na Facebooku. O tom bude jedna z našich interpelací na vedení zastupitelstva MČ P13 na březnové schůzi.
Co je tedy tím sdělením z radnice? Podstatou těchto plakátu je velký nápis hřímající „Vaše radnice je absolutní vítěz“. V menším pak dodáno ve které ze tří kategorii vyhrála absolutně. Ta informace je totiž nepřesná v tom smyslu že i Ministerstvo průmyslu a obchodu (které tuto soutěž pořádá), v titulku tiskového prohlášení sděluje, že absolutním vítězem Národní ceny kvality je společnost Albert Česká Republika s.r.o. (https://www.mpo.cz/cz/rozcestnik/pro-media/tiskove-zpravy/narodni-ceny-k...). Úřad městské části se totiž přihlásil jen do kategorie „Národní cena společenské odpovědnosti“. Absolutním vítězem v této kategorii se náš úřad stal, když porazil i subjekty v podnikatelském sektoru jako výrobce myček Miele a Technické služby Tábor nebo ve veřejném sektoru příspěvkovou organizaci Kulturní zařízení Ostrava - Jih a nebo Státní podnik řízení letového provozu ČR.
Neméně zajímavá je potom věta, kde radnice děkuje občanům Prahy 13. Přitom ti, kdo se o tuto cenu zasloužili, jsou úředníci radnice pod vedením tajemníka Jaroslava Mareše, kteří obstáli v létě 2019 při hodnocení dvoučlenné poroty vyslané z ministerstva.
Je nutné zdůraznit, že způsob vedení úředníků na MČ je dlouhodobě na vysoké úrovni a obecně není velké množství stížností na práci zaměstnanců úřadu. Za to by jim měl patřit dík, ale spíše v podobě mimořádných finančních odměn pro kvalitní zaměstnance, namísto reklamní kampaně na vedení radnice. Obecně by se daly tyto finance použít na smysluplnější, pozitivní aktivity.
Celkově tyto kroky radnice spíše vyznívají jako samochvála placená z veřejných prostředků a s blížícími se volbami do Senátu v našem obvodě i jako možný výkop volební kampaně.