Neuškodí občas navštívit dopravní výbor zastupitelstva hlavního města Prahy. Zvláště, když se bilancuje dosažený pokrok ve velkých pražských investicích do dopravní infrastruktury. Přípravy prý relativně úspěšně pokračují. Podle kolikáté koncepce, resp. jak velké jsou zpoždění, se neuvádí.Údaje o předpokládaných nákladech se pružně mění.
Vnější okruh Prahy je i nadále prosazován v silně konfliktní trase přes Suchdol. Sjednává se změna trasy jednak v oblasti Čimického údolí, jednak v oblasti Suchdola – místo křižovatky Rybářka (poblíž Vltavy) západně od Suchdola. Jinak se prý nemění nic, jen těch 29 let je promrhaných neplodnými konflikty, vedenými hl. m. Prahou proti městské části Suchdol. O vnějším okruhu Prahy na jihovýchodě se nemluvilo, byť jej tam rozporuje městská část Běchovice.
Dostavba městského okruhu v úseku „Pelc – Tyrolka – Štěrboholská“ se před dvěma lety odhlasovala ve variantě téměř celé podzemní. V roce 2019 prý byla ve hře varianta 40 % v tunelech, 60 % na povrchu. Nyní je ve hře varianta 80 % v tunelech a 20 % na povrchu. V tunelech má nyní vést též celý úsek v oblasti Balabenky. Jsou to ale kotrmelce. Prý za vysvětlení nestojí. Kolik to bude stát, vedení Prahy neví. Přitom půjde o desítky mld. Kč.
Příprava trasy metra Dpokračuje ve snaze ji maximálně urychlit. Pravda, efekt často bývá opačný, tj. další prodloužení, ale to je prý jen zkušenost škarohlídů. Vyřešily se problémy se získáním pozemků u stanice Nádraží Krč a Nemocnice Krč. Kolik to hlavní město stálo, se neuvádí. Soukromí developeři jistě škodní nebyli. První úsek Pankrác – Olbrachtovamá platné stavební povolení a snad se bude soutěžit. Má to dvě vady. Jednak jeden mezistaniční úsek nedává dopravní smysl, jednak se nemluvilo o problému, že pokud bude Metrostav odsouzen v druhécause Davida Ratha pro korupci, nebude se moci výběrového řízení na stavbu účastnit. Bude po té, kdo by trasu postavil?Pokud ano, na kolik to přijde? Takové drobnosti prý nestojí za zmínku. Hlavně, že je platnost povolení prodlužována. Pokračuje příprava i úseku trasy D metra „Pankrác – Náměstí Míru“. Určité změny nastávají v oblasti Náměstí bratří Synků s dopadem na územní plán Prahy.
Projekt modernizace tratě „Praha – Kladno“ s výstavbou odbočky na letiště je v režii Správy železnic (dříve SŽDC). Příprava se zrychlila, úseky„Kladno hlavní – Kladno Ostrovec“ a „nádraží Bubny – Výstaviště“ mají platná územní rozhodnutí. Připravuje se rozšíření Masarykova nádraží s předstihem. Problémem zůstává změna tunelové trasy mezi Dejvicemi a Nádražím Veleslavín, která není dosud promítnuta do územního plánu Prahy. Podařilo se vysoutěžit architektonickou podobu nádraží Veleslavín.
Výstavba tramvajových tratí(TT) má za prioritu dopravně nepotřebnouTT ze Sídliště Barrandov na Holyni a Slivenec. Má platné stavební povolení, snad se začne stavět letos. Na dobré cestě má býtTT„Divoká Šárka – Dědina“, neboť má platné územní rozhodnutí. Nikdo se neodvolal, asi to nesouhlasící dědinští vzdali. TT„Modřany – Libuš“ má v oblasti Libuše změněnou část trasy, takže je mimo územní plán. Věří ale, že se stihne postavit a zprovoznit do zprovoznění trasy metra D. V pokročilé přípravě jsou projekty výstavby nových tramvajových smyček Zahradní město (měla by se stihnout do zprovoznění stejnojmenné železniční stanice) a Depo Hostivař včetně asi 300 m TT od stávající TT + zrušení smyčky Černokostelecká, údajně vyježděné. Za velkou prioritu mají vrácení TT na horní půlku Václavského náměstí (značka ničíme pěší zónu) a její dovedení kolem Hlavního nádraží do Bolzanovy ulice.TT kolem Hlavního nádraží má problém nezahrnutí do územního plánu Prahy. Intenzivně se pracuje na TT „Kobylisy vozovna – Zdiby“ ve Středočeském kraji. Podle výčtu potřeb TT v Praze, který v září 2017 vnutil tehdejší radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) pražským radním a zastupitelům co by koncepci rozvoje TT (na efektivnosti prý nezáleží), je jich v Praze potřeba 35. Najednou je mezi prioritami TT do Středočeského kraje. Divné. Méně připraveno je asi 5 dalších tramvajových tratí včetně Dvoreckého mostu a přemostění Vltavy v Podbabě. Že by se přece jen postavila nejvíce chybějící TT od stanice metra Kobylisy do Bohnic?
Přívozů Praha aktuálně provozuje osm. Dva v dohledné době budou nahrazeny lávkami (nová Trojská ještě letos a Karlínská), další Dvoreckým mostem (za pár let). Zde se jeden zastupitel pustil do ředitele koordinátora pražské integrované dopravy ROPIDu. Pan ředitel se ale dobře hájil včetně toho, že o mnohém kritizovaném nerozhoduje ROPID.
Radlická, Břevnovská či jiná radiála nebyly na programu. Podle všeho se na nich nepracuje. Podobně se nemluvilo o modernizace železnic ani výstavby chybějících železničních zastávek, s výjimkou těch vázaných ne modernizaci buštěhradky.
O aféře ani slovo
Dobrý dopravní výbor? Nevím. O dva dny později se konalo zastupitelstvo hlavního města Prahy, jehož nejvýznamnějším bodem se stala velké hádka kvůli veřejné zakázce na dlouhodobou (až do roku 2035) údržbu a opravy vagonů metra trasy A a B za asi 22 miliard korun firmě Škoda Transportation. Exradní pro dopravu Petr Dolínek po té uváděl 14,6 mld. Kč. Prosadil ji nový generální ředitel DPP Petr Witowský, kterého tam prosadilo hnutí Jana Čižinského Praha sobě. Tato obří veřejná zakázka byla zadaná bez výběrového řízení, neboť prý v úvahu připadal jen jeden dodavatel. To zákon připouští.
Velice podivné je, že byla schválena představenstvem Dopravního podniku hlavního města Prahy a podepsána za zády jeho dozorčí rady, dále za zády dopravního výboru zastupitelstva, za zády Rady hlavního města a za zády Zastupitelstva hlavního města Prahy. Že se neprobírala na dopravním výboru? Jeho členové o ní prý nevěděli, náměstek pro dopravu radní Scheinherr (Praha Sobě) nepovažoval za nutné výbor pro dopravu informovat. Na zastupitelstvu se ukázalo, že o ní nevěděli ani mnozí radní.
Stát se to za některými tolik kritizovaného socialismu, tak už by hlavní aktéry odváděli policisté v řetízcích. Po vítězství pravdy a lásky (k penězům) je prý ale možné všechno. Dokonce i skutečnost, že takové a podobné obří aféry prochází a jejich aktérům se nic nestane.Kam se hrabe dnes již odvolaný ministr dopravy Kremlík a ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Hořelica se zakázkou za 401 miliónů Kč bez výběrového řízení. Jistě stávající pražská nesourodá koalice Piráti, Praha Sobě a Hnutí pro Prahu, vládnoucí v hlavním městě nejtěsnější většinou jednoho hlasu, může padnout. Tím spíš, že proti prověření této podivné veřejné zakázky hlasovali se zastupiteli Praha sobě také Piráti. Jistě věděli, co dělají.Daňové poplatníky takové a podobné veřejné zakázkystojí velké peníze.